Het Schrijflokaal

Geraniumbijbel

Handig en compact overzichtswerkje

geranium boekje

Vijf jaar zijn ze er mee bezig geweest. Vijftien leden van de Geraniumgroep van de Nederlandse Pelargonium en Geranium Vereniging (NPGV). Een boekje over tuingeraniums. Het Geraniumboekje is een compact zakboekje geworden met compacte beschrijvingen en afbeeldingen van maar liefst 601 soorten.  En daarmee is het een waar ‘bijbeltje’ geworden.

Voor de goede orde, de verwarring is vaak groot, de uitgave gaat dus niet over de soorten die zo vaak als geraniums worden aangeduid, doch Pelargoniums zijn. Van die eenjarige soorten die elk jaar in grote getalen worden gekocht voor potten en bakken in het voorjaar. Het Geraniumboekje gaat over die oh zo dankbare tuinplant, die kleur geeft, vaak lang bloeit, sterk is en een ideale bodembedekker is.

Vijfendertig groepen
geraniumboekje 2Voor de liefhebbers van deze plant is het een genot dat er nu eindelijk ook een boek(-je) is dat een uitgebreid overzicht geeft over deze soorten. Want inmiddels lijkt er aan menig plantensoort lnmiddels een handig overzichtswerk  gewijd te zijn. Na een inleiding en een korte introductie van de verschillende auteurs, zijn er korte hoofdstukjes over de Nederlandse Pelargonium en Geranium Vereniging, de nomenclatuur, tips voor zaaien, stekken en scheuren komen de verschillende groepen aan bod zoals G. albanum, endressii, macrorrhizum, pratum en sylvaticum. Elke auteur nam enkele groepen voor zijn rekening van de in totaal vijfendertig beschreven groepen. De vijfendertigste is de groep geraniums die in geen enkele andere groep thuishoren. Bij bijna elke soort staat ook hoogte en bloeitijd vermeld. Alle foto’s zijn door de auteurs speciaal voor dit boekje gemaakt.

Pocketboekje
Het formaat is met opzet in klein gehouden, dat van een klein pocketboekje. zodat het makkelijk in een jaszak of klein tasje past. Handig voor in de tuin doch ook als je naar een tuincentrum of kwekerij gaat, op zoek naar die soorten die je tot op heden nog niet had gevonden.

Kleine oplage
Het boekje werd in eigen beheer uitgegeven in een kleine oplage van slechts 200 stuks. En dat is weinig, want de belangstelling blijkt groot. Zo gingen ook tijdens de jaarvergadering van de vereniging, die deze keer werd gehouden op kwekerij De Boschhoeve in de bossen bij Wolfheze, waar de vereniging eveneens een stand had tijdens de Lentemarkt, zaterdag 21 april jl, enkele tientallen exemplaren over de toonbank. Een tweede oplage met eenzelfde aantal is op komst. Goedkoop is het niet, 19,50 EUR, als je de uitvoering beschouwt. Hoe fraai ook gedaan. Kleurenkopie, genaaid en gelijmd met een rug van boekbindlinnen, die ook in het binnenwerk terugkeert om extra stevigheid te garanderen. Aan de andere kant als  je de ongelofelijke hoeveelheid arbeid in acht neemt, is het een gering bedrag voor een schat aan informatie. Misschien was het handig geweest de omslag iets meer tuin- en weersbestendig te maken. Hoewel, zelf wetend hoe kostbaar dit soort producties in kleine oplages zijn, zou het daardoor nog duurder worden.

Het Geraniumboekje is in ieder geval een must voor menig tuinliefhebber.

Voor meer informatie over de NPGV: www.npgv.nl

Titel: Geraniumboekje