“Wilde planten boeien me het meest.”
Bloemen zijn voor Mariet de Geus (Heerhugowaard 1934) haar hele leven lang de belangrijkste inspiratiebron als kunstenaar geweest. De Westfriese tuindersdochter valt al op jonge leeftijd op door haar grote belangstelling voor de natuur om haar heen. Inmiddels woont ze al weer jaren in de bossen bij Wolfheze en is ze de enige kunstenaar uit dit dorp en omstreken wier werk te zien is op een boeiende tentoonstelling Botanische kunst – Een bloemrijke wetenschap in het Noordbrabants Museum in ‘s-Hertogenbosch. Nog t/m 13 december van dit jaar.
Wageningen Universiteit
Wilde planten in het bijzonder fascineren haar. Aangemoedigd door haar vader, een verdienstelijk amateurschilder, neemt zij les bij diverse kunstenaars. Bloemstillevens behoren tot haar eerste werken. In het begin in aquarel, later steeds vaker in olieverf. Eind jaren zestig trekt Wageningen Universiteit haar aan als botanisch tekenares. Jarenlang tekent ze voor proefschriften en wetenschappelijke uitgaven wetenschappelijk verantwoorde weergaven van planten of delen van planten, met aandacht voor de specifieke kenmerken; dus
“ ….. op het gebied van botanische (pen)tekeningen en botanische aquarellen of, zoals ze het zelf omschrijft: “… gedetailleerde ‘waterverftekeningen’”
voor details! In deze periode ontwikkelt zij een eigen stijl op het gebied van botanische (pen)tekeningen en botanische aquarellen of, zoals ze het zelf omschrijft: “… gedetailleerde ‘waterverftekeningen’”. In haar atelier ‘De Wolf’ in de bossen bij Wolfheze blijft Mariet de Geus daarnaast bloemenstillevens in olieverf schilderen. Tulpen en hortensia’s komen opvallend vaak terug als thema.
Mini-kunstwerkjes
Haar pensionering bij Wageningen Universiteit betekende geenszins het einde van haar activiteiten als botanisch kunstenares. Integendeel. Zij wordt lid van de vereniging van Botanisch Kunstenaars Nederland (VBKN. Mariet richt zich weer vooral op waterverftekeningen. Met planten als hop, hondsroos, Oost-indische kers, vlierbes en lijsterbes als inspiratiebron. Veel van haar werk was op talrijke plekken overal in ons land te zien. Haar werk is het laatste decennium ook te koop in de vorm van grote luxe dubbele kaarten met enveloppe. Mini-kunstwerkjes tegen een vriendelijke prijs. En een tijd lang decoreerde ze ook porselein met haar tekeningen.
Frequente tentoonstellingen
Zowel in het bos rond haar atelier De Wolf (die nog steeds niet is teruggekeerd in deze regio) in Wolfheze als in het Ahrtal in de Duitse Eifel was ze op zoek naar ‘modellen’ voor haar botanische werk. “De natuur zit vol verrassingen,” benadrukt de kunstenares. “En het leuke is dat je er helemaal niet lang naar hoeft te zoeken. Ze liggen om de hoek.”
Wolfheze
Tot voor kort had ze regelmatig een stand op de markten bij kwekerij De Boschhoeve in Wolfheze en De Hessenhof in Ede met haar handbeschilderde porselein en luxe kaarten met afbeeldingen van haar aquarellen. Heel actief is ze niet meer. Wel doet ze zo vaak als mogelijk mee aan de frequente tentoonstellingen van de vereniging. Deze keer in het Noord-Brabantsmuseum in ‘s-Hertogenbosch waar ze als een van de weinige leden woonachtig aan de Zuid-Veluwezoom vertegenwoordigd is met maar liefst drie aquarellen: een wilde lijsterbes, strengen hop en de oostindische kers. Daarnaast is er ook werk uit de eigen collective van het museum te zien waaronder fraaie werken van de achttiende eeuwse Van Spaendonck en eigentijdse doeken van kunstenaars als Erik Andriesse en Jan Cremer. Veel werk was lange tijd niet te zien. En binnenkort ….. pakt Mariet de potloden weer op. Ze gaat toch weer tekenen.
Botanische Kunst – Een bloemrijke wetenschap. Nog t/m 13 december 2015. Noord-Brabants Museum, Verwersstraat 41, ’s-Hertogenbosch
www.hetnoordbrabantsmuseum.nl
Voor meer informatie over haar werk: www.marietdegeus.com
Tekst: Leslie Leijenhorst
22 oktober 2015