Het Schrijflokaal

Rob Veltman – Crowne Plaza Resort Madeira

“Kwaliteit gaat boven volume”

De hotellerie is global business. Veel Nederlanders wagen de sprong naar het buitenland. In deze rubriek komen zij aan het woord. Dit keer staat Rob Veltman centraal. Hij is general manager van het Crowne Plaza Resort Madeira.

Rob Veltman, Crowne Plaza Resort Madeira - Funchal

Rob Veltman, Crowne Plaza Resort Madeira – Funchal

Menig hotelier droomt ervan een eigen hotel van de grond af aan op te zetten. Rob Veltman kreeg die kans met het Crowne Plaza Resort  Madeira. “Het project lag er, maar de bananenbomen stonden er nog. Er was nog alle ruimte om na te denken over de opzet. Niet de markt, maar de wensen van de eigenaar en de toekomstige directie bepaalden de definitieve uitwerking.”

Wie de hotelmarkt op Madeira kent, vraagt zich af: “Weer een groot vijfsterren hotel?” Veltman: “Concurrentie is er, maar dit hotel is duidelijk anders. Niet alleen op Madeira, maar ook in Portugal. Veel luxe hotels, ook de nieuwe, hebben een klassieke, traditionele uitstraling. Dit hotel is modern, bijna minimalistisch ingericht. A la de trendy hotels in Londen en New York. Op de vijfsterren markt op Madeira heb je drie categorieën: de klassieke hotels als Reid’s, de hotels die een beetje achterlopen en de nieuwe vijf sterrenhotels waaronder dat van ons.” De inrichting van het hotel is ultramodern, de kamers zijn groot (minimaal 43 m²) en hebben alle zeezicht, terwijl het Crowne Plaza bijna alle denkbare sport- en ontspanningsactiviteiten biedt. Het is bovendien het eerste hotel op Madeira dat kwaliteit levert volgens de ISO 9002 norm.

Veltman begon rond zijn twintigste als assistent f & b manager bij de Horeca Exploitatie Maatschappij Schiphol. “Dat was goed te combineren met mijn MBA-opleiding aan de VU.” Daarna maakte hij een korte uitstap; als horeca manager bij de uitzendorganisatie BBB en werkte vervolgens bij het Opleidingscentrum voor de Horeca waar hij onder meer bedrijfsconsultant was. Het contact met Rudi Bausch, de toenmalige gm van het Rotterdam Hilton, bracht hem terug in de hotellerie. Vier maanden voor de opening werd hij gevraagd of hij de opening van het Beach hotel in Noordwijk wilde begeleiden. Na een paar jaar vertrok hij naar het Ambassadeur Hotel in Juan-les-Pins om na drie jaar naar het Crowne Plaza in Lissabon, dat net open was, te gaan. Weer drie jaar later vroeg de Pestana groep, Portugal’s grootste hotelgroep, of hij het Casino Park, het Casino en het congrescentrum op Madeira een nieuwe impuls wilde geven.

Hij geniet elke dag weer. “Het is keer op keer een uitdaging om de verwachtingen van de gast te overtreffen.” Ook de samenwerking met het lokale personeel ervaart hij als bijzonder plezierig. “Ze stralen warmte en gastvrijheid uit. Hun werk is meer dan een baan. Men is trots op het bedrijf. Veel mensen werken van generatie op generatie in deze sector. Het eiland heeft al meer dan 130 jaar een toeristische bedrijfstak.”

Wat het hoogtepunt in zijn carrière was, werd tegelijkertijd het dieptepunt. De opening van dit hotel stond gepland voor medio december 1999. Door een vertraagde oplevering werd deze noodgedwongen uitgesteld tot midden februari 2000. “We hadden een grootschalige sales en marketing campagne opgezet en moesten vervolgens de touroperators en klanten melden dat we later open gingen. We konden wel gasten ontvangen, maar er liepen nog overal bouwvakkers. Dat is de moeilijkste beslissing uit mijn hotelcarrière geweest.”

De volgende stap? Daar denkt Veltman voorlopig niet aan. “We zijn net een jaar open. Momenteel hebben we een bezettingsgraad van 52%, maar de vooruitzichten voor dit jaar zijn goed. Kwaliteit gaat boven volume. Ik wil dit hotel eerst goed in de markt zetten.”

(eerder gepubliceerd in Misset Horeca 16 maart 2001, door Leslie Leijenhorst)