Het Schrijflokaal

Ulfsunda Slott, showroom voor Svensk Inredning

Rustieke schoonheid zet toon in kasteelhotel

Vaak verdwijnt veel van de oorspronkelijke sfeer van een kasteel als het wordt omgetoverd tot conferentieoord. Ulfsunda Slott in Bromma, aan de westrand van de Zweedse hoofdstad, is zo’n uniek voorbeeld waar de som der delen tot een ongekend resultaat leidde. Maar misschien had dat ook wel te maken met de rol die het bekende Zweedse designbureau en binnenhuisinrichter Svensk Inredning speelde.

Kristinasalon met tulpenschilderingen

Kristinasalon met tulpenschilderingen

Als een Zweedse particulier in 1999 Ulfsunda Slott koopt, bestaat al snel het plan het slot compleet te renoveren. Het is Svensk Inredning die het jaar erop wordt gevraagd mee te denken. Al snel komt het ontwerpbureau met een concept wil ontwikkelen dat buiten de gebaande paden gaat. Niet louter zonder respect voor de historische omgeving. Van het slot een echt conferentieoord  maken, en niet direct een interieur creëren dat past bij de stijlperiode waarin het kasteel werd gebouwd. Een formule die niet noodzakelijkerwijs appelleert aan de gebruikelijke standaard in de hotelwereld. Er was veel werk aan de winkel. Het kasteel had in de loop van de vorige eeuw tal van instellingen en organisaties onderdak gegeven, en er was niet altijd even liefdevol met het onroerend goed omgegaan. Vanaf begin vorige eeuw besloot de provincie er een verpleeghuis in te vestigen “voor gemakzuchtige, gevoelloze, door alcohol aangetaste en andere zwervende wezens.” Na 1972 maakt de gezondheidsinstelling plaats voor een school, terwijl de mooie vertrekken op de tweede etage van het hoofdgebouw voorzien van fraaie schilderingen als vergaderruimtes door de provincie werden gebruikt.

Duits-Nederlandse renaissance

Uitzicht vanuit de kamers in de oostelijke vleugel

Uitzicht vanuit de kamers in de oostelijke vleugel

De geschiedenis van het kasteel gaat terug tot het midden van de zeventiende eeuw wanneer het wordt gebouwd door een van de eerste Zweedse generaals uit de 30-jarige oorlog, Lennart Torstensson. Het slot zag er toen heel anders uit. Het had scherpe daken met koperen bekleding en was gebouwd in de Duitse-Nederlandse renaissance stijl waarbij de gevels voorzien waren van allerlei alfresco schilderingen. Ook binnen zijn tal van muur- en wandschilderingen bewaard, zoals in de ‘ Rikssalen’ waarbij Griekse en bijbelmotieven de boventoon voeren. Torstensson was via zijn echtgenote nauw verbonden met De la Gardie’s en het hof; iets wat ook blijkt uit het alliantiewapen dat boven de entree hangt. Na 1727 raakt het kasteel uit de familie omdat er geen mannelijk nazaat meer was. Tot dat het in het begin van de twintigste eeuw een verzorgingstehuis gaat herbergen, bewonen vooral staatsraden en andere adviseurs die zich bewegen in de nauwe cirkels rondom het koninklijk huis in dit riante buiten. Verscheidene van hen bouwden het slot verder uit en gaven het een meer classicistisch uiterlijk.

20060103_Ulfsunda_hallDSC_2952

Hal: traditionalisme en design

Showroom
Vier jaar nadat Svensk Inredning, een bekend Zweeds bureau voor architectuur en interieurprojecten, werd gevraagd de particuliere relatie, die het kasteel had gekocht, te adviseren bij de restauratie, kocht het ontwerpbureau het kasteel in 2003 zelf. Doel was mede om er net als tal van andere hotels die ze had ingericht een soort toonzaal van te maken. Overigens zonder dat de gasten maar op enig moment het gevoel krijgen in een showroom te logeren. Meer een unieke manier van het presenteren van hun stijl, werk en aanpak. Voorbeelden naast Ulfsunda Slott zijn onder meer de stijlvolle en soms ongewone  hotels als Villa Källhagen, dat in de groene zone aan de oostelijke rand van het centrum van Stockholm ligt, en Nääs Fabriken, een oude katoenspinnerij en nu hotel-restaurant en conferentieoord

“Overigens zonder dat de gasten maar op enig moment het gevoel krijgen in een showroom te logeren.”

Kloostercel

Kamer 411 Citroenbom

Kamer 411 Citroenbom

Het monument was het uitgangspunt; gebruik maken van de oorspronkelijke elementen. De indeling, de planken en granieten vloeren en ruwe smeedijzeren details als scharnieren, deurknoppen en hekwerken. Het ruige karakter van het tufsteen, de zware gewelven en de hanenbalken, zouden een contrast moeten vormen met luie stoelen en zijden kussens. Svenska Inredning zorgde ervoor dat het slot veel van zijn historische charme behield en toch het comfort uitstraalt van een eigentijds viersterren hotel. Met de inrichting van 54 individueel ingerichte hotelkamers in de vier vleugels besloot men met het devies “Creëer een luxe kloostercel.” aan de slag te gaan. Het idee was bovendien om van Ulfsunda Slott een product te maken. Een naam die staat voor een bepaalde stijl van inrichten. Daarmee moest het slot een levende galerie maar beslist ook een showroom worden. Heel bewust werden veel wanden wit gehouden voor de wisselende tentoonstellingen. Niet conventioneel maar met details die je op het werk, thuis of elders kunt toepassen. Elke vleugel heeft een bepaald thema dan wel een kleurengamma dat domineert. Elke kamer heeft een thema of een naam. Van Pop Art tot Arne Jacobsen, van Erotik tot Schack Matt. Van intogen modern tot zinderende romantiek. Soms hip dan weer rustiek, maar altijd plezierig comfortabel en op een bepaalde manier huiselijk.

Klein dorp
Door de vele vleugels en tal van mogelijkheden op het landgoed, omgeven door een groene ring, voelt het bijna als een kleine gemeenschap. Er wordt getrouwd, gelounged, geborreld en gegeten. Er zijn vergaderingen en worden seminars gegeven. Er is een schitterend park om te wandelen, te spelen en te picknicken. “Een hotel moet voelen als een klein dorp. Waar je je plezierig en thuis voelt. Dat gevoel moet je overmeesteren als je, waar dan ook, over het terrein rondwandelt, ” zegt Lena-Carin Boman, marketing manager van Ulfsunda Slott. “Je moet aan de ene kant meer dan driehonderdenzestig jaar geschiedenis ervaren, en tegelijkertijd het gevoel hebben dat je in een modern vier sterren hotel en ontmoetingspunt bent belandt. Maar bovenal het concept moet zo duidelijk zijn neergezet dat de gast wanneer hij of zijn ‘s ochtends zijn ogen opent, direct dat gevoel krijgt van: Aha, ik ben op Ulfsunda Slott”.

“Geen lief, knuffelig en suikerzoet verblijf met wit lakwerk en klassiek Lodewijk-meubilair….”

Oranjerie
In de noordelijke vleugel zijn de kamers veelal in witte tinten ingericht. Het doet nog het sterkst denken aan een oranjerie waar het witte pleisterwerk, de ruime lichtinval en de grote groene planten het beeld bepalen. Alsof je in een heuse oranjerie logeert. Een van de meest opmerkelijke vertrekken is kamer 401. Een witte suite. En niet zo maar één in wit gedacht. In het vertrek zijn maar liefst tachtig kleuren wit verwerkt. Van lelie- tot zinkwit, van opaal- tot marmerwit. Kamer 206 in de oostelijke vleugel staat voor de kamers in dat deel van het kasteel waar grijs domineert. Grijs is de toon van veel standaardkamers, doch ook die kamers blijven stijlvol en bijzonder. Een van de mooiste gastenverblijven, die ook in dezelfde vleugel ligt is zonder meer kamer 211, de bruidsuite. Geen lief, knuffelig en suikerzoet verblijf met wit lakwerk en klassiek Lodewijk-meubilair, maar meer een immensee zolderetage met donkere velours gordijnen, een semi-hemelbed en luie banken en zitkussens in ingetogen kleuren. Een ruwe houten plankenvloer, hanenbalken in het zicht, een glazen wand die de kamer van douche en toilet scheidt. En  prachtig uitzicht over het aangrenzend park met zijn eeuwenoude  woudreuzen. Aardig detail is ook dat de Philips flat screen is voorzien van een schilderijlijst in een zilververf die de suggestie moet wekken dat de tand des tijd inmiddels zijn best heeft gedaan.

Lommerrijke omgeving
Hier is geen reden te vinden om niet de benen te streken. Zo zijn er tal van fietsen te leen die de bezoeker kan gebruiken om naar hun afspraken in de buurt te gaan, of de lommerrijke, soms bijna dorpsachtige omgeving te verkennen. Fietsen, joggen, wandelen. Mogelijkheden volop. Op tien minuten wandelen van een metrostation vanwaar de Tunnelbana je in nog geen twintig minuten in het hartje van Stockholm brengt. Aan de andere kant van het parklaantje ligt een houten huisje met een steiger. Dat lijkt verdacht veel op een sauna. En dat blijkt het ook te zijn. Want wat is nu aangenamer om hier aan de rand van de stad, in een lommerrijke omgeving met oude woudreuzen na een lange, inspannende werkdag een heerlijk saunabad te nemen?

Ulfsunda Slott, Margretelundsvägen 125, S-167 36 Bromma (Sweden), T +46 (0)8 704 49 40
E ulfsundaslott(at)fazer.se  I www.ulfsundaslott.se

Foto’s: Ulfsunda Slott, Bromma (Zweden)

(3 augustus 2008, Leslie Leijenhorst)