Het Schrijflokaal

Gids door sneeuwklokjesland

Gardeners Guide to SnowdropsIn de afgelopen jaren verschenen diverse boeken gewijd aan het sneeuwklokje. Het ene meer anekdotisch, het andere met een mix van anekdotes en meer praktische zaken. A Gardener’s Guide to Snowdrops van kunstenaar en schrijfster Freda Cox valt in de laatste categorie. Gedegen en toch niet te zwaar wetenschappelijk.

Wetenswaardigenheden
Inspirerend, praktisch en omvangrijk leest de achterflap. En dat is het zeker. Na algemene hoofdstukken met beschrijvingen en de classificatie, telkens afgewisseld met fraaie sfeerfoto’s, zijn er tal van andere wetenswaardigheden in het boek opgenomen. Zo legt de auteur uit hoe en waar je deze vroege herauten van de lente kunt planten. Verder is een index van plekken waar je beroemde collecties kunt aanschouwen en van kwekerijen en postorderbedrijven die een interessant aanbod Galanthus voeren. Hierbij beperkt zij zich niet tot het Verenigd Koninkrijk. Ook andere bronnen in Angelsaksische en Westeuropese landen als Duitsland, België en ons eigen land met onder meer kwekerij De Boschhoeve en Annie Fallinger in Dordrecht, houdster van de NPV Galanthus, worden genoemd. Verder is er een pagina met uitsterven bedreigde soorten en lijstjes met soorten waarmee een beginner een fraaie basiscollectie kan op bouwen.

Kleurige pentekeningen
Cox besteedde veel aandacht aan de beschrijvingen van honderden soorten sneeuwklokjes waarbij ze voorop stelt dat een complete lijst bijkans onmogelijk is. Nieuwe worden geïntroduceerd, namen veranderen, sommige sterven uit of zijn niet meer verkrijgbaar. Telkens wordt naam en groep (waar relevant) vermeld. Vele zijn nu eens voorzien van kleurige pentekeningen van haar hand waardoor én de tekening én de vorm van de plant goed zichtbaar zijn.

‘A Gardener’s Guide to Snowdrops’ is beslist een must voor galanthofielen en een aanrader voor een ieder die in bolgewassen geïnteresseerd is. Daarnaast is het boek een lust voor het oog door zijn grote aantal illustraties.

Tekst: Leslie Leijenhorst

Titel: Gardener’s Guide to Snowdrops
Auteur: Freda Cox