Het Schrijflokaal

Botanisch tekenaar voor het Franse hof

Redouté-NLRedouté-NLRedouté-NLRedouté staat voor veel mensen synoniem met rozen en lelies. Doch de botanisch hoftekenaar was ongekend veelzijdig, een botanisch kunstenaar in hart en nieren.

Pierre-Joseph Redouté (1759-1840) werkte voor koningin Marie-Antoinette en later voor Napoleon, die zo enthousiast was dat hij zijn boeken regelmatig aan vorsten in Europa cadeau deed. En voor zijn echtgenote keizerin Joséphine de Beauharnais legde de kunstenaar haar rozencollectie op Malmaison vast.

Weinig botanisch tekenaars kregen bijnamen als ‘Rafael van de bloemen’ en de ‘Rembrandt van de Rozen’. Redouté was niet alleen in onderwerpen, doch evenzeer in materiaalgebruik zeer divers. Zo maakte hij vele – wereldberoemde – rozenprenten, doch vereeuwdigde ook Cucumis siber en Metrosyderos glauca en maakte een boek over de paddenstoelen van het Groothertogdom Luxemburg. Hij tekende en schilderde op papier, perkament en zelfs op houten doosjes. Telkens weer balancerend tussen de precisie van de wetenschap en uitbundige artisticiteit. En daar slaagde hij in. Dat moest zelfs de bekende vogeltekenaar John James Audubon beamen.

Het aardige van de bundel, die als begeleidende uitgave en catalogus verscheen bij de tentoonstelling ‘Rozen van Redouté’ in het Haarlemse Teylers-museum, is dat de lezer een rijk-gefacetteerd beeld van de kunstenaar krijgt. Zowel aan de hand van essays van Nederlandse en Franse specialisten – Over zijn leven als kunstenaar tussen schoonheid en wetenschap, over Redouté en de Parijse Jardin des Plantes, over zijn relatie met keizerin Joséphine, en over zijn wetenschappelijke boeken – als door de vele zwart-wit en kleurenafbeeldingen die de teksten afwisselen.

Tekst: Leslie Leijenhorst

Pierre-Joseph Redouté – botanisch tekenaar voor het Franse hof
Samensteller en redacteur: Terry van Druten