The Scottish Gallery werd in 1842 opgericht door kunsthandelaar Aitken Dott. Eigentijdse schilderkunst was door de jaren heen het specialisme. In 1986 besloten de directeuren van de galerie door een reeks van gebeurtenissen tot de oprichting van een afdeling voor eigentijdse toegepaste kunst. Voor gerespecteerde ‘fine arts dealers’ was dat zowel een zeldzame daad als een een die van visie getuigde. Amanda Game, al zo’n 20 jaar in het galerievak, was er alleen maar blij mij. Zij stond twaalf jaar geleden aan de wieg van de Contemporary Craft Department van The Scottish Gallery.
In de loop der jaren nestelde de afdeling zich comfortabel op drie poten: juwelen en sieraden, metaalbewerking, en glas en keramiek. Zeer incidenteel doet Amanda Game wel eens iets met houten meubelen. Als het zo uitkomt en op haar weg ligt. Maar het blijft een ‘side subject’. Aanvankelijk waren er meer galerieën in Edinburgh die zich met glas of keramiek bezighielden, zoals Barnes & Fitzgerald, maar die zijn inmiddels weer ter ziele gegaan. Andere galerieën zijn minder betrokken bij deze twee disciplines. Momenteel is de Craft Department van The Scottish Gallery de galerie in Schotland die zich het sterkst met glas en keramiek bezighoudt. Vier jaar geleden verhuisde de galerie naar een nieuwe lokatie. Van een statig pand in de Georgian New Town, naar een minstens zo statig maar praktischer ingedeeld pand, in de later gebouwde Edwardian New Town. Daardoor kreeg de Craft Department meer, en vooral ook, een eigen ruimte. De hele kelderetage is nu gewijd aan toegepaste kunst.
Clan
Schotland heeft een eeuwenlange traditie in glas. Alhoewel dat in het wat verdere verleden vooral glas-in-lood betrof. Heden ten dage is Edinburgh is goede vestigingsplaats voor een galerie als deze want het Glass Department van het Edinburgh College of Art behoort tot de beste van Groot-Brittanië. Als het om glas en keramiek gaat, probeert Amanda Game een balans te vinden tussen de twee disciplines. In de loop der jaren heeft Amanda een groot aantal kunstenaars om zich heen verzameld met wie ze graag samenwerkt. De exposities wisselen elkaar maandelijks af. Ze streeft ernaar om de kunstenaars van haar vaste ‘clan’ om de twee, drie jaar opnieuw aan bod te laten komen. Bij de keuze van nieuwe kunstenaars gebruikt ze de oude getrouwen als een soort maatstaf. Nieuw ‘bloed’ vindt ze onder meer op de afstudeertentoonstellingen, overal in Groot-Brittanië, die ze afloopt. In het buitenland komt ze niet veel. Keuzes blijven heel persoonlijk. Ze laat zich leiden door talent, veelzijdigheid, maar evenzeer door integriteit. Als Game na zo’n bezoekdag nog steeds een goed gevoel heeft bij het werk van een voor haar nieuwe kunstenaar weet ze het zeker. Game werkt hoofdzakelijk met Britse kunstenaars.
“Kunstenaars met wie ik al jaren werk zijn mijn maatstaf voor nieuw werk.”
Mukaido
De lijst van keramisten is aanzienlijk groter dan die van de glazeniers. Ze werkt graag samen met Philip Eglin, Daphne Carnegie, Roma Babuniak, Sophie MacCarthy en Duncan Ross. Maar de ontwerpen van haar glaskunstenaars fascineerde me meer. Een van de belangrijkste ‘Schotse’ kunstenaars van dit moment is de Japanse Keiko Mukaido. Ze studeerde aan het Royal College of Art in Londen, en woont en werkt nu in Schotland. Mukaido geeft ook les aan het Edinburgh College of Art. Haar interesse ligt vooral bij het bouwen en ontwerpen van ‘landshappen’. Andere glazeniers die regelmatig in de galerie exposeren, zijn Alison Kinnaird, die op intelligente wijze verhalen in glas graveert, en David Kaplan en Anneke Sundström. Dit koppel werkt vanuit hun studio Lindaen Mill Glass in Galashiels vlakbij de Engels-Schotse grens, waar ze zowel produktieglas als unica maken. De studio heeft ook stageplaatsen. Andere glaskunstenaars zijn Deborah Fladgate en Colin Reid.
The Scottish Gallery, Dundas Street 16, Edinburgh EH3 6HZ, Schotland, T + 44 131 558 1200, F +44 131 5583900
(1997, gedownload op 20 juni 2007 door Leslie Leijenhorst)